...avagy hogyan tegyünk védhetetlenül felelőssé egy felmondott alkalmazottat az aktuális projekt bukásáért.
Első teendő, az adott fejlesztő munkájának rendszeres ellenőrzése. Napi egy-két óra ráfordítással biztosan sikerül találnunk hibát benne (ha mégsem, keressünk olyan kódot, amit szintén ő csinált csak régebben és abba kössünk bele, nem fogja tudni elmagyarázni, hogy miért is tette még akkor sem, ha nincs benne hiba).
Miután ezzel megvagyunk, várjuk meg, hogy kiszemeltünk megunja a piszkálódást és tényleg ne dolgozzon az elvárható szinten (ez is be fog következni, az általam ismert fejlesztők 99%-a nem viseli el az ennyire közvetlen ellenőrzést), és ha ez megtörténik, nyert ügyünk van. Csak oda kell elé állni és megkérni, hogy mostantól vagy dolgozzon rendesen vagy pedig akkor elengedjük neki a felmondási időből hátralevő részt.
Ilyenkor már nincs jó választása, hiszen ha azt mondja, hogy inkább lelép, akkor igazunk volt, ha viszont bevállalja, hogy mégis dolgozna rendesen, akkor is, hiszen ezzel elismeri, hogy eddig nem ezt tette.
Ha ebből a szituból valahogyan mégis képes lenne kimanőverezni, akkor csak várni kell, hogy jól dolgozik-e vagy sem. Ha nem, akkor igazunk volt, már nem elég motivált, ha pedig igen, akkor is hiszen a beszélgetés előtt rosszul dolgozott, most meg jól, ergo a beszélgetés következtében változtatott.
Szerintem brilliáns, innentől az egész projekt bukása az ő hibája, hiszen a beszélgetés előtt rosszul dolgozott...
Esetleg ki lehet próbálni még nem felmondott alkalmazottal is, azonban akkor számoljunk vele, hogy tőle rövidesen meg kell váljunk.